Jak pracuje się z dziećmi w nowoczesnym przedszkolu?

Świat podlega zmianom, a wraz z nim rozwijają się narzędzia, które się wykorzystuje. Również proces nauczania jest zupełnie inny niż lata temu. Aktualnie, w dobie nadmiaru różnego rodzaju informacji niezbędne jest wyekstraktowanie priorytetów. Dotyczy to zwłaszcza najmłodszych. Przedszkolaki nie są w stanie się określić – interesuje je cały(m) świat(em). Rolą wychowawców w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat możliwie jak najszerzej. Fundamentem współczesnego przedszkola musi być różnorodność. Taka szkoła zapewnia maluchowi dowiedzieć się jak najwięcej i indywidualnie wybierać co je interesuje.

Na co kładzie się nacisk w nowoczesnym przedszkolu?

Bez względu na miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której mieści się przedszkole, sposoby wychowawcze są przeważnie podobne. Nieistotne czy to Ursynów czy Wawer – przedszkole zawsze musi stawiać nacisk na wszechstronny rozwój młodego człowieka. Ważne jest wpajanie dziecku reguł odpowiedniego zachowania. Powinno się obserwować postawy dziecka i informować je o oczekiwaniach. Nauka tego typu pozytywnych zachowań polega na tworzeniu dobrych skojarzeń w głowie malucha. Wychowawca powinien dbać na dobre(y) humor dziecka. Wykluczone jest krzyczenie czy karanie. Powinno się tłumaczyć pewne sprawy spokojnym tonem. Stała budowa przyjacielskiej relacji sprawia, że przedszkolak z czasem akceptuje zasady i stosuję je jako własne. Oprócz tego ważną kwestią jest rozmawianie z najmłodszymi o emocjach. Nieskrępowane rozmawianie o tym co się czuje uczy dziecko empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.

Jakie metody do pracy z przedszkolakami?

Co jasne każde przedszkole ma swoje(imi) metody(ami) pracy z dziećmi. Coraz więcej z nich stawia na specjalizację. Jest to technika, gdzie do wiodącej dziedziny dopasowuje się tematykę ogólną. Występuje kilka regularnie używanych metod, które cechują się skutecznością. Warto je poznać:

  • metoda bloków tematycznych – określa się główny blok tematyczny, wokół którego skupiają się wszelkie aktywności w danym okresie. Tematykę bloków wskazuje się na podstawie upodobań dzieci, opiekunów i nauczycieli. Zazwyczaj opiera się ona na świętach okolicznościowych czy porach roku.
  • metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale sali na kilka części o zróżnicowanej tematyce. Dziecko otrzymuje swobodę wyboru, w którym kąciku chce spędzać czas. Tego typu metoda pozwala na realizację planu nauczania w mniejszych grupach. Dzięki temu wychowawcy mogą poświęcić więcej czasu na pracy(ę) indywidualną z najmłodszymi. Małe grupy zachęcają także dzieci do wchodzenia w interakcje z kolegami i koleżankami.
  • metoda projektów badawczych – naciska na wartości poznawczej danych zajęć. Dzięki pracę samodzielną lub grupową dzieci starają się znaleźć(enia) odpowiedź(i) na postawione przed nimi pytania dotyczące wybranego zagadnienia. Oprócz rozszerzaniem wiedzy, metoda naucza dzieci inicjatywy i dociekliwości
  • metoda portfolio – dzięki zbieranie(u) prac, dokumentów i zdjęć w trakcie uczęszczania do przedszkola(u) można zaprezentować progres jakie dziecko zanotowało przez lata. Jest to pewnego rodzaju teczka stanowiące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak również dziecko mogą dzięki temu prześledzić rozwój i poddać analizie czas spędzony w przedszkolu. 

Typowy dzień w nowoczesnym przedszkolu

Dzieci dosyć szybko ulegają znudzeniu. W związku z tym istotna jest dynamika i stałe pobudzanie zainteresowania. Jak zatem prezentuje się klasyczny dzień w przedszkolu? Najpierw zajęcia w kręgu – maluchy i wychowawca siadają w kręgu i następuje wprowadzenie do tematu przewodniego. Dalej pora na zajęcia przewodnie – mogą one być związane z rozwijaniem zdolności językowej(ych), matematycznej(ych), jak również z muzyką czy plastyką. Potem czas na jakże ważne w przypadku młodych ludzi zajęcia okołosportowe. Niezależnie od pogody mają one miejsce na dworze. Potem, po zabawie trzeba coś zjeść i można wracać do zabawy w kącikach tematycznych. Jak widać dzieci dostają wystarczająco sporo bodźców, które pozytywnie rzutują na ich rozwój.